Alt kan selvfølgelig tilpasses. Det er lagt til grunn en periode på omtrent 4 uker, og er spandabel med tida. Her er det muligheter for å trekke inn. Det vil ende opp i et skriftlig vurderingsarbeid som er basert på prosessorientert skriving og hverandrevurdering, samt muntlig aktivitet.
Mål:
- Elevene skal få kjennskap til norske eventyr og deres innsamlere
- Elevene skal lære om sjangertrekk i eventyr
- Elevene skal skrive sitt eget eventyr
Varighet: 3-4 uker
Uke 1: Introduksjon og lesing
Time 1-2: Introduksjon til norske eventyr
- Presentasjon om norsk folkediktning, Asbjørnsen og Moe mm
- Lese høyt et kjent norsk eventyr (f.eks. «Askeladden som kappåt med trollet»)
- Diskusjon: Hva er moralen i eventyret?
Time 3-4: Utforsking av eventyr
- Elevene leser forskjellige norske eventyr i grupper
- Hver gruppe presenterer sitt eventyr for klassen
- Felles diskusjon om likheter og forskjeller mellom eventyrene
- Quiz om norske eventyr og innsamlere
Uke 2: Sjangertrekk og analyse
Time 1-2: Sjangertrekk i eventyr
- Gjennomgang av typiske sjangertrekk (tretallsloven, magiske elementer, stereotypiske karakterer, osv.)
- Elevene finner eksempler på sjangertrekk i eventyrene de har lest
Time 3-4: Analyse av eventyr
- Lære om eventyrets oppbygning (innledning, hoveddel, avslutning)
- Elevene analyserer et valgt eventyr i grupper
Time 5: Presentasjon og diskusjon
- Gruppene presenterer sine analyser for klassen
- Klasseromsdiskusjon om forskjellige tolkninger
Uke 3: Kreativ skriving
Time 1: Planlegging
- Introduksjon til å skrive eventyr
- Brainstorming og idéutvikling i grupper
Time 2-4: Skriving
- Elevene skriver sine egne eventyr
- Læreren gir veiledning underveis
Time 5: Tilbakemelding og revidering
- Elevene gir hverandre tilbakemelding i par
- Start på revidering av eventyrene
Uke 4: Ferdigstilling og presentasjon
Dag 1-2: Ferdigstilling
- Elevene fullfører revideringen av sine eventyr
- Læreren gir siste tilbakemeldinger
Time 3: Avslutning og refleksjon
- Diskusjon om prosessen med å skrive eventyr
- Refleksjon over hva elevene har lært om norske eventyr og sjangeren
Mulige vurderingsarbeider:
- Deltakelse i diskusjoner og gruppearbeid
- Analyse av eventyr
- Det ferdige eventyret og presentasjonen
Muligheter for differensiering:
- Tilpass tekstene etter elevenes lesenivå
- Gi ekstra støtte eller utfordringer i skriveoppgaven etter behov. Gjerne ved bruk av skriverammer
- Tilby ulike presentasjonsformer for å imøtekomme forskjellige læringsstiler