Undervisningsopplegg for 8.trinn

Alt kan selvfølgelig tilpasses. Det er lagt til grunn en periode på omtrent 4 uker, og er spandabel med tida. Her er det muligheter for å trekke inn. Det vil ende opp i et skriftlig vurderingsarbeid som er basert på prosessorientert skriving og hverandrevurdering, samt muntlig aktivitet.

Mål:

  • Elevene skal få kjennskap til norske eventyr og deres innsamlere
  • Elevene skal lære om sjangertrekk i eventyr
  • Elevene skal skrive sitt eget eventyr

Varighet: 3-4 uker

Uke 1: Introduksjon og lesing

Time 1-2: Introduksjon til norske eventyr

  • Presentasjon om norsk folkediktning, Asbjørnsen og Moe mm
  • Lese høyt et kjent norsk eventyr (f.eks. «Askeladden som kappåt med trollet»)
  • Diskusjon: Hva er moralen i eventyret?

Time 3-4: Utforsking av eventyr

  • Elevene leser forskjellige norske eventyr i grupper
  • Hver gruppe presenterer sitt eventyr for klassen
  • Felles diskusjon om likheter og forskjeller mellom eventyrene
  • Quiz om norske eventyr og innsamlere

Uke 2: Sjangertrekk og analyse

Time 1-2: Sjangertrekk i eventyr

  • Gjennomgang av typiske sjangertrekk (tretallsloven, magiske elementer, stereotypiske karakterer, osv.)
  • Elevene finner eksempler på sjangertrekk i eventyrene de har lest

Time 3-4: Analyse av eventyr

  • Lære om eventyrets oppbygning (innledning, hoveddel, avslutning)
  • Elevene analyserer et valgt eventyr i grupper

Time 5: Presentasjon og diskusjon

  • Gruppene presenterer sine analyser for klassen
  • Klasseromsdiskusjon om forskjellige tolkninger

Uke 3: Kreativ skriving

Time 1: Planlegging

  • Introduksjon til å skrive eventyr
  • Brainstorming og idéutvikling i grupper

Time 2-4: Skriving

  • Elevene skriver sine egne eventyr
  • Læreren gir veiledning underveis

Time 5: Tilbakemelding og revidering

  • Elevene gir hverandre tilbakemelding i par
  • Start på revidering av eventyrene

Uke 4: Ferdigstilling og presentasjon

Dag 1-2: Ferdigstilling

  • Elevene fullfører revideringen av sine eventyr
  • Læreren gir siste tilbakemeldinger

Time 3: Avslutning og refleksjon

  • Diskusjon om prosessen med å skrive eventyr
  • Refleksjon over hva elevene har lært om norske eventyr og sjangeren

Mulige vurderingsarbeider:

  • Deltakelse i diskusjoner og gruppearbeid
  • Analyse av eventyr
  • Det ferdige eventyret og presentasjonen

Muligheter for differensiering:

  • Tilpass tekstene etter elevenes lesenivå
  • Gi ekstra støtte eller utfordringer i skriveoppgaven etter behov. Gjerne ved bruk av skriverammer
  • Tilby ulike presentasjonsformer for å imøtekomme forskjellige læringsstiler