Innledning
Start med en kort introduksjon til eventyr som sjanger. Forklar at eventyr er gamle fortellinger som har blitt overlevert muntlig gjennom generasjoner før de ble skrevet ned.
Gjennomgang av sjangertrekk
Presenter de viktigste sjangertrekkene for eventyr:
- Begynner ofte med «Det var en gang»
- Slutter ofte med «Snipp, snapp, snute» eller lignende
- Har en bestemt oppbygging med innledning, mål og hjelpere
- Inneholder magiske elementer og overnaturlige vesener
- Bruker gjentakelser, særlig tretallet
- Har faste uttrykk som «langt om lenge»
- Er ikke tid- og stedfestet
Flere sjangertrekk
Lesing av kjente norske eventyr
Les høyt eller la elevene lese noen av de mest kjente norske eventyrene, for eksempel:
- Askeladden og de gode hjelperne
- De tre bukkene Bruse
- Prinsessen som ingen kunne målbinde
Diskuter handlingen og be elevene identifisere sjangertrekk underveis.
Gruppearbeid: Sjangertrekk-jakten
Del klassen inn i grupper. Gi hver gruppe et eventyr og be dem finne så mange sjangertrekk som mulig til et eventyr du har valgt, eller la de velge et på eventyrene.no. La gruppene presentere funnene sine for klassen eller til andre grupper.
Kreativ skriving
La elevene skrive sine egne korte eventyr ved å bruke sjangertrekkene de har lært. Gi dem en startsetning som «Det var en gang en fattig gutt/jente som…», og sluttsetningen «Snipp snapp snute, så var eventyret ut» som enkle skriverammer.
Les opp høyt i klassen eller heng de opp på veggen.
Eventyr-quiz
Lag en quiz med spørsmål om sjangertrekk og innhold i de leste eventyrene. Dette kan gjøres individuelt eller i grupper.
Oppsummering
Diskuter i plenum:
- Hvorfor tror dere eventyr har vært så populære i så lang tid?
- Hvilke lærdommer kan vi finne i eventyrene?
- Hvordan skiller eventyr seg fra andre typer fortellinger?
Viss kulturen i klassen er bra, lese opp et eller flere av eventyrene som klassen har prøvd seg på.