Skriverammer

En skriveramme er et hjelpemiddel for elever når de skal skrive tekster. Det er som en oppskrift eller en mal som viser hvordan teksten kan bygges opp. Skriverammen kan gi tips om hva som skal være med i de ulike delene av teksten, for eksempel innledning, hoveddel og avslutning. Den kan også gi forslag til setninger elevene kan bruke for å komme i gang eller binde sammen ulike deler av teksten. Skriverammer gjør det lettere for elevene å organisere tankene sine og få struktur på det de skriver. Dette er spesielt nyttig for elever som synes det er vanskelig å komme i gang med skrivingen eller å lage en ryddig tekst. Etter hvert som elevene blir flinkere til å skrive, kan de bruke skriverammer mindre og mindre.

Del av eventyretInnholdHjelpespørsmål og tips
1. Innledning• Det var en gang…
• I et land langt, langt borte…
• For lenge, lenge siden…
• Hvem er hovedpersonen?
• Hvor bor han/hun?
2. Problem eller utfordring• En dag skjedde det at…
• Plutselig…
• Hva er problemet hovedpersonen må løse?
3. Reisen eller oppdraget• Hovedpersonen drar ut for å…
• På veien møter han/hun…
• Hvilke hindringer støter hovedpersonen på?
• Hvem hjelper hovedpersonen?
4. Magiske elementer• Beskriv magiske ting eller vesener• Hvilke magiske ting eller vesener er med i eventyret?
• Hvordan brukes magien?
5. Løsning• Til slutt…• Hvordan løser hovedpersonen problemet?
• Hva lærer hovedpersonen?
6. Avslutning• Og så levde de lykkelig alle sine dager…
• Snipp snapp snute, så var eventyret ute…
• Hva skjer med hovedpersonen til slutt?
Husk
• Bruk tallet 3(tre prøvelser, tre brødre, tre ønsker, etc.)
• GjentakelserBruk gjentakelser av ord eller setninger
• SpråkBruk enkelt språk og korte setninger

Tom skriveramme til utfylling

Del av eventyretInnholdHjelpespørsmål og tips
1. Innledning• Hvem er hovedpersonen?
• Hvor bor han/hun?
2. Problem eller utfordring• Hva er problemet hovedpersonen må løse?
3. Reisen eller oppdraget• Hvilke hindringer støter hovedpersonen på?
• Hvem hjelper hovedpersonen?
4. Magiske elementer• Hvilke magiske ting eller vesener er med i eventyret?
• Hvordan brukes magien?
5. Løsning• Hvordan løser hovedpersonen problemet?
• Hva lærer hovedpersonen?
6. Avslutning• Hva skjer med hovedpersonen til slutt?
Husk
• Bruk tallet 3(tre prøvelser, tre brødre, tre ønsker, etc.)
• GjentakelserBruk gjentakelser av ord eller setninger
• SpråkBruk enkelt språk og korte setninger