Mål for undervisningsopplegget
- Elevene skal bli kjent med eventyrsjangeren gjennom høytlesning og egen lesing
- Elevene skal kunne gjenkjenne typiske trekk ved eventyr
- Elevene skal utvikle leseglede og interesse for eventyr
Forberedelser
- Velg ut 3-4 eventyr som er passende for elevgruppa, for eksempel «Askeladden som kappåt med trollet», «De tre bukkene Bruse» og «Prinsessen på erten»
- Forbered visuelle hjelpemidler som bilder eller figurer knyttet til eventyrene. Bruk gjerne bildene fra denne nettsiden inn i din undervisning.
- Lag en enkel oversikt over typiske eventyrtrekk tilpasset aldersgruppen.
Du finner sjangertrekkene her.
Forslag til gjennomføring av temaet
Tidsestimatene er bare for å strukturere innholdet i temaet slik at det fremstår ryddig. Tilpass etter din hverdag.
Time 1: introduksjon og høytlesning
- Introduser temaet eventyr for klassen – «Hva vet du om eventyr?» ved å tenkeskrive, bruke tankekart eller ha en utforskende klassesamtale
- Les høyt et utvalgt eventyr med innlevelse og bruk av visuelle hjelpemidler
- Diskuter eventyret med elevene. Hva handler det om? Hvem er de ulike personene og skapningene? Ønsker eventyret å fortelle oss noe om?
- Evt leselekse
Time 2: Utforsking av eventyrtrekk
- Les et nytt eventyr høyt for klassen
- Introduser noen typiske eventyrtrekk. Bruk gjerne denne enkle presentasjonen
- La elevene identifisere disse trekkene i eventyret dere nettopp leste
- Gjennomfør enkle aktiviteter knyttet til eventyret, som tegning eller rollelek
Time 3: Elevene leser
- Del klassen inn i mindre grupper
- La hver gruppe lese et kort eventyr sammen
Eventyrene på denne siden har/får lydstøtte gjennom ulike løsninger. Evt bruk Engasjerende Leser, Lingdys eller andre egnende løsninger. - Be gruppene finne eventyrtrekk i teksten de har lest
- Samle klassen og ha en klassesamtale som utforsker de ulike eventyrene.
- Er det noen fellestrekk?
Vurdering og oppfølging
- Observer elevenes engasjement og forståelse under aktivitetene
- Gjennomfør en enkel quiz der elevene skal gjenkjenne eventyrtrekk i korte tekstutdrag
- La elevene tegne sin favorittscene fra et eventyr og forklare hvorfor de valgte den
Tilpasninger
- For yngre elever: Fokuser mer på høytlesning og muntlige aktiviteter
- For eldre elever: Introduser flere eventyrtrekk og la dem skrive korte eventyr selv
Tips til læreren
- Bruk stemmen aktivt under høytlesning for å skape stemning og engasjement
- Oppfordre elevene til å dele eventyr de kjenner hjemmefra
- Vurder å invitere en lokal eventyrforteller til klassen for en spesiell opplevelse
Ved å følge denne veiledningen vil elevene få en god introduksjon til eventyrsjangeren og utvikle evnen til å gjenkjenne typiske eventyrtrekk. Opplegget legger også til rette for leseglede og kreativ utfoldelse tilpasset aldersgruppen.