Undervisningsopplegg 1.-4.-trinn

Mål for undervisningsopplegget

  • Elevene skal bli kjent med eventyrsjangeren gjennom høytlesning og egen lesing
  • Elevene skal kunne gjenkjenne typiske trekk ved eventyr
  • Elevene skal utvikle leseglede og interesse for eventyr

Forberedelser

  • Velg ut 3-4 eventyr som er passende for elevgruppa, for eksempel «Askeladden som kappåt med trollet», «De tre bukkene Bruse» og «Prinsessen på erten»
  • Forbered visuelle hjelpemidler som bilder eller figurer knyttet til eventyrene. Bruk gjerne bildene fra denne nettsiden inn i din undervisning.
  • Lag en enkel oversikt over typiske eventyrtrekk tilpasset aldersgruppen.
    Du finner sjangertrekkene her.

Forslag til gjennomføring av temaet

Tidsestimatene er bare for å strukturere innholdet i temaet slik at det fremstår ryddig. Tilpass etter din hverdag.

Time 1: introduksjon og høytlesning

  1. Introduser temaet eventyr for klassen – «Hva vet du om eventyr?» ved å tenkeskrive, bruke tankekart eller ha en utforskende klassesamtale
  2. Les høyt et utvalgt eventyr med innlevelse og bruk av visuelle hjelpemidler
  3. Diskuter eventyret med elevene. Hva handler det om? Hvem er de ulike personene og skapningene? Ønsker eventyret å fortelle oss noe om?
  4. Evt leselekse

Time 2: Utforsking av eventyrtrekk

  1. Les et nytt eventyr høyt for klassen
  2. Introduser noen typiske eventyrtrekk. Bruk gjerne denne enkle presentasjonen
  3. La elevene identifisere disse trekkene i eventyret dere nettopp leste
  4. Gjennomfør enkle aktiviteter knyttet til eventyret, som tegning eller rollelek

Time 3: Elevene leser

  1. Del klassen inn i mindre grupper
  2. La hver gruppe lese et kort eventyr sammen
    Eventyrene på denne siden har/får lydstøtte gjennom ulike løsninger. Evt bruk Engasjerende Leser, Lingdys eller andre egnende løsninger.
  3. Be gruppene finne eventyrtrekk i teksten de har lest
  4. Samle klassen og ha en klassesamtale som utforsker de ulike eventyrene.
  5. Er det noen fellestrekk?

Vurdering og oppfølging

  • Observer elevenes engasjement og forståelse under aktivitetene
  • Gjennomfør en enkel quiz der elevene skal gjenkjenne eventyrtrekk i korte tekstutdrag
  • La elevene tegne sin favorittscene fra et eventyr og forklare hvorfor de valgte den

Tilpasninger

  • For yngre elever: Fokuser mer på høytlesning og muntlige aktiviteter
  • For eldre elever: Introduser flere eventyrtrekk og la dem skrive korte eventyr selv

Tips til læreren

  • Bruk stemmen aktivt under høytlesning for å skape stemning og engasjement
  • Oppfordre elevene til å dele eventyr de kjenner hjemmefra
  • Vurder å invitere en lokal eventyrforteller til klassen for en spesiell opplevelse

Ved å følge denne veiledningen vil elevene få en god introduksjon til eventyrsjangeren og utvikle evnen til å gjenkjenne typiske eventyrtrekk. Opplegget legger også til rette for leseglede og kreativ utfoldelse tilpasset aldersgruppen.