Det var en gang…
Et tre lærere på en ungdomsskole som søkte opp ulike domener på internett, så fant de ut at eventyrene.no var ledig. De grublet og grublet, helt til han ene sa «Vi kan jo lage eventyr, og kanskje utvide med videoer etter hvert!». De andre var enige at dette var en god ide, ikke for pengene, men for å lage noe kult på internett som også tar var på norsk kultur- og litteraturhistorier (ja, vi er norsklærere).
De begynte på prosjektet sammen, men etter hvert som turen gikk fremover, kom livet også i veien.
Karl fortsatte ferden videre ut på det store internett, og her er «vi» nå.
Vi er ikke en ferdigutviklet side og utviklingsplan ser slik ut:
1. Produsere egne filmer
2. Lyd til alle eventyrene
3. App
4. Se på muligheten for digitale bildebøker
5. Moderne eventyr skrevet dere
6. Polere utseende og innhold årlig
Kontaktinformasjon
Kontakt: Linkedin
Epost som ikke alltid klarer å videresende: post@eventyrene.no
Økonomi
Ja, vi har gjort det her for å tjene et par kroner, men vi kan garantere at man blir ikke rik på eventyr.
Økonomiske mål:
1. Drive til selvkost:
I starten er det noe utgifter knyttet til ulike KI-tjenester, men vil etter hvert stabilisere seg på omtrent 400 kroner i året for hosting og domene.
2. Bidrag til barnekreftforeningen
Eventyr er hovedsakelig for barn i 2025, og eventyrene.no forplikter seg til å gi 750 kroner eller 10% av all profitt etter driftskostnader til arrangementet Gamere mot barnekreft.
3. En god lunsj
Selv om man bruker KI til det meste, så tar det tid, og vi har et årlig ambisiøst mål om å få en god lunsj ut av dette prosjektet.
Om innholdet
Som hovedregel kan du regne med at alt innhold er generert av kunstig intelligens.
Pr februar 2025 er Perplexity.ai (tekst), Elevenlabs.io (stemmer) og Nightcafe (bilder/animasjoner) brukt
Alle eventyrene er opphavsfrie.
For å finne en oversikt over norske eventyr har vi utelukkende brukt: https://www2.hf.uio.no/eventyr_og_sagn/index.php?EVENTYR=349
Disse har så blitt kjørt gjennom Perplexity.ai for å få en versjon med moderne bokmål. Grunnen til at vi har valgt moderne bokmål er at vi har gjennom årenes løp sett at svake lesere stopper opp ved ord/begreper de ikke skjønner, og gir opp å lese teksten.
For brødrene Grimm og HC Andersen har vi brukt disse:
https://www.grimmstories.com/
https://www.andersenstories.com/
Andre prosjekter
Eventyrene.no har vært satsningsområdet høst 24′ og vinter 25′, men det er en rekke andre prosjekter på gang. Spillsidene: spilly.no, julespill.no, skytespill.no, bilspill.no, jentespill.no, og de litt mer tørre sidene KIskolen.no og lektoren.no
Kilder
De fleste klassiske norske eventyr er nå i det offentlige domenet, noe som betyr at de er frie for opphavsrettslige begrensninger. Dette gjelder spesielt for eventyr samlet av f,eks Asbjørnsen og Moe siden:
- Opphavsretten i Norge varer i 70 år etter opphavsmannens død.
- Både Asbjørnsen og Moe døde på 1800-tallet, så deres verk er nå opphavsrettslig frie.
- Eventyrene kan brukes i undervisning og forskning uten begrensninger.
- De kan oversettes, publiseres og deles fritt, noe som bidrar til å bevare og spre norsk kulturarv.
Denne friheten sikrer at norske eventyr forblir levende og relevante i moderne tid, åpne for nye tolkninger og adaptasjoner, og at vi kan lage nettside som denne.
Siden er driftet gjennom enkeltmannsforetaket Olsen digital utvikling, 932783746, https://mittfirma.no/