Vi er kanskje noe biased, men eventyr er en fin måte å opprettholde kulturarven samtidig som man jobber inn mot kompetansemål, og skaper leseglede for barn.
Aktuelle kompetansemål:
- lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
- lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære
beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter - skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
Mål for undervisningsopplegget
- Elevene skal bli kjent med eventyrsjangeren gjennom høytlesning og egen lesing
- Elevene skal kunne gjenkjenne typiske trekk ved eventyr
- Elevene skal utvikle leseglede og interesse for eventyr
Forberedelser
- Velg ut 3-4 eventyr som er passende for elevgruppa, for eksempel «Askeladden som kappåt med trollet«, «De tre bukkene Bruse» og «Prinsessen på erten«
- Forbered visuelle hjelpemidler som bilder eller figurer knyttet til eventyrene. Bruk gjerne bildene eller filmene fra denne nettsiden inn i din undervisning.
- Lag en enkel oversikt over typiske eventyrtrekk tilpasset aldersgruppen.
Du finner sjangertrekkene her.
Forslag til gjennomføring av temaet
Du kjenner din klasse, og hva du ønsker å få ut av den best. Tidsestimatene er bare for å strukturere innholdet i temaet slik at det fremstår ryddig. Tilpass etter din hverdag.
Time 1: introduksjon og høytlesning
- Introduser temaet eventyr for klassen – «Hva vet du om eventyr?» ved å tenkeskrive, bruke tankekart eller ha en utforskende klassesamtale
- Les høyt et utvalgt eventyr med innlevelse, og bruk av visuelle hjelpemidler
- Diskuter eventyret med elevene. Hva handler det om? Hvem er de ulike personene og skapningene? Ønsker eventyret å fortelle oss om noe (moral)?
- Evt leselekse
Time 2: Utforsking av eventyrtrekk
- Les et nytt eventyr høyt for klassen
- Introduser noen typiske eventyrtrekk. Bruk gjerne denne enkle presentasjonen
- La elevene identifisere disse trekkene i eventyret dere nettopp leste
- Gjennomfør enkle aktiviteter knyttet til eventyret, som tegning eller begrenset rollelek
Time 3: Elevene leser
- Del klassen inn i mindre grupper
- La hver gruppe lese et kort eventyr sammen
Eventyrene på denne siden har/får lydstøtte gjennom ulike løsninger. Evt bruk Engasjerende Leser, Lingdys eller andre egnende løsninger. - Be gruppene finne eventyrtrekk i teksten de har lest
- Samle klassen og ha en klassesamtale som utforsker de ulike eventyrene.
- Er det noen fellestrekk?
Vurdering
Her er det mulig å få ut flere produkter fra eleven, både skriftlig og muntlig. La de øve seg på å skrive, analysere eller ha ulike muntlige aktiviteter.
- Observer elevenes engasjement og forståelse under aktivitetene
- Gjennomfør en enkel quiz der elevene skal gjenkjenne eventyrtrekk i korte tekstutdrag
- La elevene tegne sin favorittscene fra et eventyr og forklare hvorfor de valgte den