Undervisningsopplegg 1.-4.-trinn

Vi er kanskje noe biased, men eventyr er en fin måte å opprettholde kulturarven samtidig som man jobber inn mot kompetansemål, og skaper leseglede for barn.

Aktuelle kompetansemål:

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
  • lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære
    beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
  • skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur

Mål for undervisningsopplegget

  • Elevene skal bli kjent med eventyrsjangeren gjennom høytlesning og egen lesing
  • Elevene skal kunne gjenkjenne typiske trekk ved eventyr
  • Elevene skal utvikle leseglede og interesse for eventyr

Forberedelser

Forslag til gjennomføring av temaet

Du kjenner din klasse, og hva du ønsker å få ut av den best. Tidsestimatene er bare for å strukturere innholdet i temaet slik at det fremstår ryddig. Tilpass etter din hverdag.

Time 1: introduksjon og høytlesning

  1. Introduser temaet eventyr for klassen – «Hva vet du om eventyr?» ved å tenkeskrive, bruke tankekart eller ha en utforskende klassesamtale
  2. Les høyt et utvalgt eventyr med innlevelse, og bruk av visuelle hjelpemidler
  3. Diskuter eventyret med elevene. Hva handler det om? Hvem er de ulike personene og skapningene? Ønsker eventyret å fortelle oss om noe (moral)?
  4. Evt leselekse

Time 2: Utforsking av eventyrtrekk

  1. Les et nytt eventyr høyt for klassen
  2. Introduser noen typiske eventyrtrekk. Bruk gjerne denne enkle presentasjonen
  3. La elevene identifisere disse trekkene i eventyret dere nettopp leste
  4. Gjennomfør enkle aktiviteter knyttet til eventyret, som tegning eller begrenset rollelek

Time 3: Elevene leser

  1. Del klassen inn i mindre grupper
  2. La hver gruppe lese et kort eventyr sammen
    Eventyrene på denne siden har/får lydstøtte gjennom ulike løsninger. Evt bruk Engasjerende Leser, Lingdys eller andre egnende løsninger.
  3. Be gruppene finne eventyrtrekk i teksten de har lest
  4. Samle klassen og ha en klassesamtale som utforsker de ulike eventyrene.
  5. Er det noen fellestrekk?

Vurdering

Her er det mulig å få ut flere produkter fra eleven, både skriftlig og muntlig. La de øve seg på å skrive, analysere eller ha ulike muntlige aktiviteter.

  • Observer elevenes engasjement og forståelse under aktivitetene
  • Gjennomfør en enkel quiz der elevene skal gjenkjenne eventyrtrekk i korte tekstutdrag
  • La elevene tegne sin favorittscene fra et eventyr og forklare hvorfor de valgte den